tiistai 26. helmikuuta 2013

Mielensäpahoittaja ja vuokranantaja

Aloittaessani yliopisto-opinnot Rovaniemellä puolitoista vuotta sitten vuokrasin sieltä opiskelija-asunnon paikallisen opiskelija-asuntosäätiö Domus Arctican kautta. Ensin sain huoneen kolmen hengen solusta ja puolen vuoden päästä pääsin yksiöön. Siinä ehdin asua yhdeksän kuukautta ennen palaamista Ouluun.

Ilmoitin Domus Arcticalle vuokrasuhteen irtisanomisesta 24. lokakuuta. Asunnon avaimet palautin marraskuun viimeisenä päivänä ja matkasin Donin kyydissä kotiin odottelemaan vuokratakuun palauttamista.

18.12. laitoin DAS:n asiakaspalveluun sähköpostilla kysymyksen siitä, koska vuokratakuu palautetaan. Siihen ei vastattu.

2.1. laitoin uuden viestin. Siihenkään ei vastattu.

3.1. soitin asiakaspalveluun ja selvitin asiaa. Vuokratakuu luvattiin laittaa maksuun ja myöhemmin samana päivänä sain vielä henkilö A:lta sähköpostin, jossa sanottiin että "vakuus on palautettu tänään, puhuimme asiasta puhelimessa. Pahoittelen, että maksu on viivästynyt ja toivotan mukavaa alkanutta vuotta 2013!".

10.1. sain seuraavan sähköpostin DAS:n henkilö B:ltä, jossa todettiin: "pahoittelen ettemme ole ehtineet vastata sinun sähköposteihisi. Valitettavasti asiakaspalvelumme ruuhkautui joulukuussa. Sinulle on nyt maksettu vakuusmaksu takaisin 9.1.2013."

Vakuusmaksu kirjautui tililleni 4.1., joten ainakin viimeisimmän viestin lähettäjä oli hiukan pihalla. Samalla myös suoritettiin vesimaksun tasaus ja minulle palautettiin 27,13€.

Eipä siinä. Rahat tulivat ja pistin 400 euroa iloiten kiertoon kansantalouden kohentamisen nimissä. 
Vaan ei siinä vielä kaikki!

22.2. sain DAS:lta maksumuistutuskirjeen, joka oli lähetetty Rovaniemen asunnon osoitteeseen (vaikka olin jo lokakuussa, siis liki neljä kuukautta aikaisemmin ilmoittanut DAS:lle uuden osoitteeni) ja löysi perille postin kääntämänä. Laskun summa oli 7,28 euroa, selitteenä "kk-lasku" ja päälle lätkäistynä vielä vitosen perintäkulut. Samana päivänä (joskin virka-ajan jälkeen) laitoin sähköpostia ja tiedustelin mitä lasku mahtaa koskea. Netti kuului vuokraan, vesimaksut oli hoidettu takuuvuokran palauttamisen yhteydessä, autopaikkaa minulla ei ollut ja sähkölasku ei vuokranantajalle kuulunut. Koskaan, ikinä milloinkaan en ollut maksanut mistään kuukausittaista 7,28 euroa. En myöskään ollut ikinä saanut mitään maksumuistutusta edeltävää laskua.

26.2., eli tänään, soitin jälleen DAS:lle, koska sähköpostiinhan ei luonnollisesti koskaan vastattu. Toisessa päässä henkilö C ihmetteli aikansa, muisti kyllä itse maksumuistutuksen tehneensä. Lopulta hän käski unohtamaan koko laskun, sillä mitään laskutettavaa ei löytynyt. Hiukan myöhemmin tuli samalta henkilöltä sähköposti, jossa asialle löytyi selitys: "Kyseessä olevan laskun poistin aiheettomana, sillä veden tasauslaskutuksen yhteydessä tapahtui inhimillinen virhe tasauslaskun päiväyksen muodossa ja siksi muodostui tämä aiheeton lasku helmikuun osalta."

Joka kerta, kun sain Domus Arcticaan kontaktin, minulle pahoiteltiin ystävällisesti näitä kömmähdyksiä. Siitäkin huolimatta halusin tämän avautumisen kirjoittaa, sillä eikö tällaisten asioiden pitäisi olla ihan rutiineja? Etenkin, jos tarkoituksena on ylläpitää, vuokrata ja rakennuttaa asuntoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sana on vapaa.